Proiecte curente și noutăți ale IASB

28 February 2022
După închiderea anului 2021, nu au fost semnalate modificări majore în privința standardelor IFRS, însă acest început de an reprezintă o oportunitate de a face bilanțul termenelor-limită ale principalelor proiecte în curs la nivelul IASB.

Principalele termene-limită ale programului de lucru al IASB

În urma ședinței IASB din 25 ianuarie 2022, programul de lucru a fost actualizat, așa cum se întâmplă, de altfel, în mod regulat.

Sunt de așteptat evoluții ulterioare atunci când IASB va termina de analizat comentariile făcute de părțile interesate în urma celei de-a treia consultări lansate cu privire la programul său de lucru pentru perioada 2022-2026.

Evaluări post-implementare (PIR) ale standardelor IFRS publicate recent:

  •  PIR al standardelor IFRS 10, IFRS 11 și IFRS 12 privind consolidarea;
  •  PIR al standardului IFRS 9 privind instrumentele financiare – partea de clasificare și evaluare.

Proiecte curente care au făcut obiectul unui proiect de expunere

  • Prezentarea situațiilor sintetice și informațiilor care urmează să fie furnizate în anexă;
  • Abordarea pilot a informațiilor care trebuie furnizate în anexă și propuneri de modificări ale standardelor IFRS 13 și IAS 19;
  • Contabilizarea activelor și pasivelor reglementate;
  • Clasificarea datoriilor pe bază de acorduri;
  • Informațiile de furnizat privind acordurile de finanțare a furnizorilor (supplier finance arrangements).

Proiecte curente care au făcut obiectul unei prezentări, ca bază de discuție

  • Proiect de cercetare „Business Combinations – Disclosures, Goodwill and Impairment” (n.t. Combinații de afaceri – Dezvăluiri, fond comercial și depreciere) (prezentare, ca bază de discuții publicată în martie 2020);
  • Proiect de cercetare privind regruparea întreprinderilor sub control comun (prezentare, ca bază de discuție publicată în noiembrie 2020).

Programul de lucru al IASB poate fi accesat integral aici.

IASB continuă să avanseze în privința proiectului de înlocuire a IAS 1

La prima sa întâlnire din an, IASB a reluat deliberările ca parte a proiectului privind prezentarea situațiilor financiare primare și a informațiilor care urmează să fie furnizate în anexă. A trecut deja un an de deliberări regulate asupra acestui proiect pentru care a fost publicat un proiect de expunere în decembrie 2019.

În ianuarie 2022, IASB și-a continuat deliberările pe tema Măsurilor de performanță a managementului (MPM). Pentru a ne reaminti, MPM reprezintă măsurile de performanță alese de conducere și definite în mod restrictiv de proiectul de standard, cu ajutorul cărora o entitate comunică, în afara situațiilor sale financiare IFRS și pentru care IASB dorește să stabilească un cadru, cu un anumit număr de informații obligatorii care ar urma sa fie comunicate în anexa la situațiile financiare. În ianuarie 2022, IASB a adoptat, astfel, un anumit număr de decizii (tot provizorii în această etapă, urmând a fi confirmate odată cu publicarea standardului final) cu privire la următoarele informații care ar trebui să fie prezentate în anexă, conform proiectului de expunere:

  • o descriere a motivelor pentru care măsura de performanță aleasă de conducere comunică punctul de vedere al conducerii asupra performanței, cât și o explicație privind: (1) modul de calcul al măsurii și (2) modul în care măsura respectivă furnizează informații utile despre performanța entității;
  • legătura dintre măsura de performanță aleasă de conducere și subtotalul sau totalul cel mai direct comparabil al contului de profit și pierdere.

Aceste două propuneri au fost confirmate la nivel global cu ocazia discuțiilor din ianuarie 2022.

Publicarea de către IASB a modificărilor la standardul IFRS 17, care oferă asigurătorilor o metodă opțională de tranziție la IFRS 9

Atunci când se va aplica pentru prima dată începând cu 1 ianuarie 2023, IFRS 17, standardul privind contractele de asigurare, impune prezentarea unui an comparativ (anul 2022,  numit  an de „tranziție”).

IFRS 9 în sine nu impune o comparație cu ocazia tranziției. Cu toate acestea, el permite prezentarea uneia (IFRS 9.7.2.15), dar numai pentru instrumentele financiare care vor mai figura, în bilanțul societăților după prima aplicare, adică la 1 ianuarie 2023. În schimb, instrumentele care nu mai figurează în bilanț după 1 ianuarie 2023 trebuie tratate în 2022 conform IAS 39.

Pentru mulți asigurători care, la 1 ianuarie 2023, vor aplica pentru prima dată IFRS 9 (la activele lor) în același timp cu IFRS 17 (la pasivele lor), este important să alinieze prezentarea impactului din aceste două standarde chiar din anul de tranziție (2022) pentru a evita incoerențele contabile (nepotrivirile).

La solicitarea asigurătorilor, Consiliul IASB a publicat așadar la 9 decembrie 2021 un amendament, înserat în IFRS 17, pentru a autoriza, grație unei „classification overlay” (clasificare suprapusă), opționale, prezentarea conturilor comparative conform IFRS 9. Modalitățile de aplicare a acestei opțiuni sunt deosebit de flexibile, deoarece permit (i) o abordare instrument cu instrument, (ii) retratarea a mai mult de o perioadă comparativă, (iii) aplicarea (sau nu) provizionării creanțelor în funcție de riscul de credit mai degrabă așteptat și nu suportat.

În proiectul său de aviz de adoptare, EFRAG (European Financial Reporting Advisory Group) și-a exprimat susținerea fermă a acestor amendamente. Dacă nu apare vreo surpriză, adoptarea definitivă de către Uniunea Europeană este așadar așteptată la începutul anului 2022.

Raportul ESMA privind comunicarea băncilor privind pierderile de credit așteptate

ESMA (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe) a publicat pe 15 decembrie 2021 raportul său privind aplicarea cerințelor IFRS 7 – Instrumente financiare: informații de furnizat  și IFRS 9 – Instrumente financiare privind pierderile de credit așteptate (Pierderi de credit așteptate sau ECL) de bănci.

Acest raport oferă o imagine de ansamblu asupra nivelului de conformitate a băncilor cu cerințele IFRS 7 și IFRS 9 în materie de informații privind pierderile de credit așteptate și pune accentul pe relevanța și comparabilitatea informațiilor.

El se bazează pe examinarea situațiilor financiare din 2020 ale unui eșantion de 44 de bănci europene din 21 de jurisdicții. ESMA identifică posibile îmbunătățiri în ceea ce privește conformitatea, comparabilitatea și transparența în aplicarea cerințelor IFRS respective și formulează recomandări în atenția emitenților.

Raportul ESMA este disponibil aici.

Pentru a descoperi studiile noastre, consultați buletinele noastre de doctrine și documente, disponibile online.

Documents

Projets en cours et actualités de l'IASB
Lettre-Doctrine-Mazars-Decembre-2021
Lettre-Doctrine-Mazars-Janvier-2022